יום ראשון, 8 בפברואר 2015

מהי הרעלת מזון ומהם הגורמים לה?


הרעלת מזון היא שם לתחלואה הנגרמת בשל קיומם של רעלנים במזון שנאכל. הרעלנים הם חומרים המופרשים על ידי  חיידקים. בשמם המלא הם מכונים אקזוטוקסינים, והם עלולים, בהתאם למבנה הכימי שלהם, לגרום לבחילות, להקאות ולשלשולים. הרעלת מזון היא למעשה תוצאת מפגש מערכת העיכול עם אוכל מקולקל. כאשר חיידקים מסוימים מתרבים הם עלולים לגרום למחלות ולהרעלת מזון. מדובר בסוג של דלקת בדרכי העיכול – הקיבה והמעי – דלקת שמקורה בזיהום של חיידקים, של וירוסים או של פרזיטים שמצאו את דרכם למזוננו. הרעלים נוצרו באוכל בתהליך חילוף החומרים של בשל תנאי אחסון או בישול לקויים. החיידקים המתינו בסבלנות, ולבסוף עשו את דרכם לצלחת שלכם ומשם לקיבתכם.
הרעלת המזון מלוּוה כאמור בדרך כלל בבחילות, בהקאות, בשלשולים או בשילוב של התופעות. יש שירגישו רע מיד לאחר הארוחה, ויש שירגישו את תוצאות ההרעלה עוד לפני שסיימו את ארוחתם. כאשר הסימפטומים של הרעלת המזון קורים בתוך זמן קצר (עד שש שעות), הטוקסין כבר שהה במזון טרם שנאכל, כלומר המזון היה מזוהם מלכתחילה. סימפטומים אלה כוללים לרוב הקאות, אך בדרך כלל אין הם מלוּוים בחום גבוה. הרעלות מזון כאלו נפוצות יחסית. כשמשך הדגירה ארוך יותר, האורגניזם נמצא במזון ומייצר את הטוקסין במעי. ההקאות שכיחות פחות, והסימפטומים הנפוצים הם כאבי בטן. בדרך כלל אין חום. כך או כך, גם אם ההרגשה הרעה מגיעה רק כעבור מספר רב של שעות – יש סיכוי גבוה שמדובר בהרעלת מזון.
חיידקים מתרבים במזון בשל הזנחה או זלזול, בעיקר בתנאים לא מבוקרים של טמפרטורה או של לחות. כאשר מקיימים תנאים תברואתיים תקינים, ניתן למנוע זאת, וברוב בתי העסק בעלי רישיון עסק הדברים אכן מתנהלים כך. רוב האנשים הלוקים בהרעלת מזון אינם זקוקים לטיפול תרופתי מאחר שהתסמינים חולפים בדרך כלל מעצמם. עם זאת, במקרים מסוימים נדרש טיפול אנטיביוטי או טיפול בנוזלים הניתנים דרך הווריד, בעיקר אצל חולים בסיכון גבוה או אצל חולים המצויים על סף התייבשות. תרופות נגד שלשול אינן מומלצות במקרים של הרעלת מזון. עם זאת, ייתכן שהרופא ישלח אתכם לבדיקת דם, שתן או תרבית צואה.


מי נמצא בסיכון להרעלת מזון?

בעיקרון – כולם. כל אחד עלול ללקות בהרעלת מזון אם יאכל אוכל מזוהם. רוב הסיכויים שכל אחד מקוראי שורות אלו חווה את התענוג המפוקפק לפחות פעם אחת בחייו עד כה.

ובכל זאת, יש קבוצות מועדות לפורענות שמערכת החיסון שלהם חלשה יותר. אותם אנשים פגיעים יותר להרעלת מזון ועלולים לפתח מחלה חמורה יותר, העלולה אף לגרום למוות. מדובר בתינוקות ובפעוטות, בנשים הרות ובעובריהן, בקשישים ובאנשים שמערכת החיסון שלהם מוחלשת בגלל מחלה כרונית, כגון סוכרת, מחלת כליות וכמה סוגי סרטן, ונציין כאן גם טיפולים מסוימים המחלישים את מערכת החיסון, כמו טיפולים למניעת דחיית איברים מושתלים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה